bästa jag sätt på länge

Jag hittade en länk till denna videon hos travelfriends och oj vad sant det är. Det handlar om att skolan dödar ungdomars motivation och kreativitet vilket nog stämmer in på de flesta.

På dagis älskade jag att sitta och rita, lära mig alfabetet och att allmänt utvecklade min kunskap och mina förmågor. På lågstadiet älskade jag att lära mig nya saker så som att räkna matte, lära mig sjunga nya sånger, lära mig skriva osv. På höstadiet hade jag vg i alla kreativa ämnen eller vad man nu säger så om slöjd, bild och hemkunskap men högre än så kom jag inte just för att det fall på den teoretiska biten som alla andra ämnen bygger på. Nu i gymnasiet tycker jag i princip ingenting är roligt längre. Jag gillar psykologi där man pratar om människans beteende och hur vi tänker och jag har alltid älskat svenska där jag genom tiderna har fått skriva mycket, berättelser och liknande men tror ni det syns i mina betyg att jag gillar dessa ämnen? nej. Det viktiga i svenska denna terminen tex. var att läsa en bok från antiken på gammeldags svenska, varför undrar jag då. Varför ska jag försöka mig på att förstå svenska som är flera hundra år gammal? borde vi inte istället fokusera på dagens samhälle lite mer? jag blir så trött på skolan och sorgligt nog så går jag bara i skolan för att jag måste, inte för att jag är beredd att sitta i en skolbänk sju timmar om dagen för att lyssna på någon med tråkig röst och dålig inlevelse bara för att få lära mig nya saker.

Kommentera

