vad händer med världen?

Jag råkade nyss komma över den här http://www.svt.se/kultur/film/disney-censurerar-i-kalle-ankas-jul artikeln och helt seriöst, skojar dom med oss? Vad är det för fel på människor nu för tiden? Min åsikt är att det snarare är otroligt racistiskt att ta bort dessa figurer, hade jag varit svart eller jude hade jag tagit otroligt illa upp över att de väljer att ta bort dessa figurer för att de kan anses vara stötande, STÖTANDE MOT VEM?! åh jag blir så sur! och det här med att man inte får klä ut sig till pepparkaka eller sjunga pepparkakssången i luciatågen, var i hela friden kommer det ifrån? folk har väl aldrig någonsin sett en liten pepparkaka som något racistiskt? eller är det bara jag? och sen en sak till, varför i hela friden ska Sverige behöva rätta sig efter andras ursprung och religioner? om vi säger som så att t.ex. en familj kommer till Sverige från ett land där det är krig och sånt, borde inte de då vara glada över att de får komma hit? borde inte de acceptera att vi lever som vi gör? och ta inte detta fel, jag har absolut ingenting emot folks olika religioner och sånt men jag har aldrig förstått och jag kommer aldrig att förstå varför vi som har bott här i hela vårt liv inte längre får säga jullov, sjunga nationalsången osv. det är helt seriöst sjukt och patetiskt. Ja, jag är sur och förlåt för detta långa klagoinlägg men jag tror inte jag är ensam om att känna såhär. Just nu tycker jag Sverige är ett fegt land som inte vågar stå för landets traditioner, och jo klart jag tycker att man inte ska vara rädd för förändringar osv. men man behöver väl inte överdriva så mycket?

Tack för mig, peace out.


11 thoughts on “vad händer med världen?

  1. Tyra tyra!

    Det jag tycker är såååå sjukt är att folk i sverige överreagerar så himla mycket! Snälla bara acceptera att de tar bort dem.
    för det första är det INTE sverige som har ”bestämt” att dessa figurer ska bort. De är disney. För
    det andra är det inte så rasistiskt utan nazistiskt. Det sägs ju att walt disney var lite utav en nazist och därför är det passande!

    SÅ SLUTA ÖVERREAGERA PÅ EN SÅDAN LITEN SAK.

    Tack för mig, jag saknar dig! ❤

    • Men jag tycker det är sjukt, varför har dom insett allt sånt först nu liksom? de har ju funnits där alltid, varför skulle det vara racistiskt/nazistiskt först nu? och jag är medveten om att det är disney som har gjort det men det spelar ingen roll tycker jag. Så fuck this shit, jag tycker det är sjukt ändå!
      Och jag saknar dig också min vän!

      • Ja fast, de insåg inte det nu. De har varit borta innan i Sverige! Och som det står i artikeln så är det borta i Norge också. Dock måste jag hålla med dig om att det är lite töntigt att dem tar bort sånt. Däremot är det ännu töntigare med denna hysteri på Internet

      • Ja okej men hallå, är det inte mer racistisk och nazistiskt och allt vad det heter att dom tar bort dom? jag förstår liksom inte riktigt hur de tänker.. och jag tror många tänker som mig, därför blir det så stor hysteri och det lär nog fortsätta ett tag, med all rätt haha.

  2. Den svarta dockan förstår jag inte varför de tog bort. Så jo lite konstigt. Men som sagt vi lever i det samhälle vi gör och det har hänt mer saker man inte varför de gör. Det är bara för att vi ska anpassa samhälle för alla. Därför är det inget att jaga upp sig över. Sen är det ju så att dem tar bort 3 karaktärer. BIG DEAL? svar nej. Det är ju inte så att de tar bort hela programmet. Då har jag absolut förstått varför folk protesterar.

    Och detta att folk (säger inte det till dig) skyller allt på sverige pga brist av kunskap. Och typ vill rösta på sd…. What lixom?

    • Men varför ska vi svenskar som har bott här hela våra liv anpassa oss efter människor som kommer hit efter hand? De får väl bara acceptera att saker är som de är, det gör ju vi när vi åker någonstans, right? men visst det är väl bra att vi anpassar så alla kan bo här och sånt men att vi ska ändra på gamla saker för deras skull för att saker som aldrig varit det innan, nu anses vara racistiska, det förstår jag mig inte på för fem öre. Och jag tycker inte Sverige saknar kunskap men jag tycker däremot inte att folket tänker så långt alltid. Men klart alla förändringar ger konsekvenser och alltid är det någon som ska gå emot och hetsa upp sig, så kommer det alltid vara..

      • Jo men jag försår inte varför alla drar in sverige i det hela. Visst, vi anpassar oss efter saker med det har ju inget med detta beslut att göra. (jag påstod inte att sverige saknar kunskap utan vissa svenskar på nätet)

        Jag håller med dig om att folk ska anpassa sig. Men du kan absolut inte jämföra de som är födda i sverige med de som kommer från ett land med krig. Vi åker (oftast) ju till andra länder frivilligt. Därför är det på ett sätt bra att vi anpassat oss efter vissa saker. (många är dock överdrivna, håller klart med dig på den saken) För att de inte ska känna sig kränkta när de tvingats flytta hit från de hemska livet de levde innan.

        ohwell, jag tänker inte fortsätta denna debatt eftersom då blir jag ungefär lika dålig som dem som ragear totalt eftersom jag gör det samma hahha! Det var mycket underhållande dock 😀 Tack för en trevlig pratstund! Vi borde föresten ses snart min vän ❤

  3. Attans, kunde inte släppa det! Ville bara förklara varför:

    ”Den svarta dockan representerar inte färgade människor. Den är är avbildad som ett sk. blackface. Blackface är en karikaryr av svarta människor, som var socialt accepterad förut, och intentionen med blackface är att visa på att svarta människor är djuriska, ovårdade, gudlösa, löjliga och underordnade vita. Den tillsammans med den vita dockan representerar en syn på människor som man hade under apartheid. Gubben som är bortklippt är också en grov karikatyr som kan liknas vid ”Der Ewige Jude” som spreds som propaganda mot judar under andra världskriget. Detta har Disney klippt bort för att dom 2012 inte vill stå bakom rasistiska nidbilder.

Kommentera

